گزارش بازار سرمایه | بیست و یک اردیبهشت

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
سه شنبه – ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

امروز 21 اردیبهشت 1400 شاهد بازاری مثبت بودیم که مثبتی آن پس از مدتی واقعا دلچسب بود؛ چرا که شاهد حجم معاملات و ورود پول حقیقی قابل توجه بودیم. شاخص امروز با 22 هزار واحد مثبت به عدد 1،179،622 واحد رسید. ارزش معاملات خرد 3،271 میلیارد تومان و ورود پول حقیقی 143 میلیارد تومان بود.
بازار پیرو معاملات روز گذشته با چاشنی رشد قیمت‌های جهانی و رشد دلار مثبت شروع به کار کرد و با گذشت معاملات این مثبتی بیشتر هم شد. با شروع معاملات نمادهای بنیادی بازار کاملا مثبت شروع به معامله شدن کردن و پر حجم و با افبال خریداران حقیقی به کار خود ادامه دادند. اما نکته قابل توجه و امیدوار کننده امروز معاملات گروه پالایشی و خودرویی بود که برخلاف چند دفعه گذشته که بازار مثبت شد و این گروه در ابتدا مثبت معامله شدند و سپس با صف فروش سنگین به کار خود پایان دادند، امروز کاملا مثبت، پر حجم و شاهد صف خریدهای سنگین بودند. هرچند که صف خرید خودرویی‌ها عرضه شد اما گروه پالایشی با صف خرید به کار خود پایان داد. نکته مثبت دیگر در رابطه با این 2 گروه جریان نقدینگی حقیقی آنها بود. گروه پالایشی در صدر ورود پول حقیقی در بین گروه‌های بازار بود و گروه خودرو نیز خروج پول حقیقی اندکی را شاهد بود.
گروه بانکی هم در تحت جو کلی بازار امروز مثبت بود اما نه به شدت مابقی گروه‌های بزرگ که البته با موضوع اخذ مالیات از سود تسعیر ارز آن‌ها با نرخ نیمایی به جای نرخ اعلامی بانک مرکز (15،900 تومان) این امر دور از انتظار نبود. امیدواریم شاهد بهیودی در ساز و کار اخذ مالیات از سود تسعیر ارز بانک‌ها باشیم چراکه اخذ مالیات از سود غیرنقدی که هنوز تسعیر نشده آسیب جدی به جریان نقدی بانک‌ها خواهد زد.
خبر خوب دیگر امروز آزاد شدن صادرات مقاطع فولادی و عدم نیاز به تیک وزارت صنعت برای صادرات محصولات فولادی به مدت 3 ماه بود. این موضوع با توجه به رکود در بازار داخلی و قیمت‌های جهانی فعلی تاثیر شایانی در سود سازی فولاد سازان خواهد داشت.
بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب به صنایع فلزات (81 میلیارد تومان)، پالایشی (78 میلیارد تومان) و شیمیایی (26 میلیارد تومان) بود. بیشترین نمادهای ورود پول حقیقی نیز به ترتیب دلرح، فولاد، شبند و شپنا و بیشترین خروج پول حقیقی از نمادهای واعتبار، برکت، وپاسار و دماوند بود. امروز همچنین شاهد خروج 200 میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات