گزارش بازار سرمایه | هجده فروردین

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
چهارشنبه – 18 فروردین 1400

بازار امروز مجددا تحت تاثیر اخبار مذاکرات برجام و خروج نقدینگی و کاهش حجم معاملات با فشار فروش همراه بود. شاخص کل با 10889 هزار واحد افت به عدد 1.249.896 رسید. در حالی که شاخص فرابورس به لطف معاملات خوب در نمادهای بپاس، میدکو، کگهر و وهور رشد 8 واحدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد امروز (سهام و حق تقدم) 1571 میلیارد تومانی را ثبت کرد که باز هم در پایین ترین حد خود قرار گرفت و تندیس رکورد کمترین ارزش معاملات یکسال اخیر به 18 فروردین تقدیم شد!
استقبال از محصولات ذوب آهن در بورس کالا ضعیف بود،در حالی که قیمت ورق فولادی در بازارهای جهانی با رشد همراه می باشد. علیرغم اینکه وضعیت فروش شرکتهای بزرگ بازار همچنان افزایشی است، رابطه ارزش سهام با سودآوری این شرکتها از بین رفته است که دلیل آن می تواند افزایش نرخ بهره به علت فروش اوراق خزانه دولتی در بورس باشد. روند خروج پول افرراد حقیقی از بازار همچنان ادامه دارد و بازار کاملا تحت تاثیر اوراق درآمد ثابت قرار گرفته است و ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت از ارزش معاملات سهام بیشتر شده است. حتی صنایع بانکی و خدماتی که رابطه کمتری با دلار دارند مورد استقبال بازار نیستند و شاهد صف فروش در نمادهای بانکی همچون وبصادر، وتجارت بودیم. قیمت محصولات پالایشی به علت افت قیمت نفت کاهش یافته و صف فروش پالایشگاهی جمع آوری نگردید. در مجموع نرخ بهره بالا و انتظارات مثبت از وقایع سیاسی باعث شده است تا خروج پول از بازار سهام تسریع گردد.
در پایان معاملات امروز، 44 نماد مثبت و 521 نماد منفی بسته شدند. ارزش صفوف خرید 157 میلیارد تومان و ارزش صفوف فروش 4791 میلیارد تومان بود. در جریان معاملات امروز 459 میلیارد تومان خروج پول حقیقی مشاهده گردید و ارزش دلاری بازار در محدوده 246 میلیارد دلار قرار گفته است.
معاملات نمادهای خکرمان، شپارس، تمحرکه، امین، وهور، بکهنوج، کگهر، بمیلا و فلوله در بازار امروز، قابل بررسی می باشد.

نقشه بازار سرمایه - 18 فروردین 1400
نقشه بازار سرمایه – 18 فروردین 1400