گزارش بازار سرمایه | بیست و چهار فروردین

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
سه‌شنبه – ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

با اخبار جلسه دیروز رئیس سازمان بورس با شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ و مطرح بازار و اعلام آمادگی شرکت‌های مذکور برای چاپ اوراق و سپس خرید سهام با وجوه ناشی از اوراق چاپ شده و اعلام آمادگی شرکت‌ها به مبلغ 24 هزار میلیارد در مرحله اول، بازار کمی بدبینی خود را کاهش داده و از شروع معاملات بازار مثبت و با حجم بالا نسبت به روزهای گذشته کار خود را آغاز کرد. در ابتدا تمامی گروه‌ها در درصد قیمت‌های مثبت شروع به معامله شدن کردند و سهم‌های بنیادی با ‍‍p/eهای کمتر از 6 که اغلب در گروه فلزی و ‍‍‍شیمایی هستند به صف خرید رسیدند. اما در میان سهم‌های بزرگ شستا تنها سهمی بود که در ‍‍‍‍پیشگشایش با صف خرید شروع کرد و دلیل آن نیز اعلام آمادگی برای انتشار 1000 میلیارد تومان اوراق در جلسه مذکور بود.
با گذشت کمی از بازار تقاضا در سهم‌های بانکی و خودرویی کاهش داشت که البته این افت در گروه خودرویی بیشتر بود و این گروه در قیمت‌های منفی به کار خود پایان دادند.
در گروه فلزی فولاد و فخوز که داری کمترین p/e در میان فولاد سازان هستند از تقاضای بهتری برخوردار بودند و با صف خرید به کار خود پایان دادند هرچند که صفوف خرید آن‌ها بارها در طول بازار عرضه شد. گروه پتروشیمی نیز پلی‌اتیلن سازها و اوره‌ای ها که p/e زیر ۶ دارند در این گروه شاخص بودند.
در معاملات امروز شاخص با 18,458 واحد مثبت به عدد 1,244,615 رسید. حجم معاملات کل عدد 5,611 میلیارد و معاملات خرد 4,256 میلیارد تومان برای امروز ثبت شد که در مقایسه با روزهای گذشته افزایش قابل توجه (حدود 100 درصد) داشته است. پس از مدت‌ها امروز شاهد ورود پول مثبت 70 میلیارد تومانی حقیقی‌ها در بازار بودیم. بیشترین ورود بول حقیقی به صنایع به ترتیب به فلزات, چند رشته‌ای, پتروشیمی و پالایشی بود. در طرف مقابل شاهد خروج بول از صندوق‌های با درآمد ثابت, گروه خودرو و بانک بودیم. بیشترین ورود بول حقیقی به فولاد (10۸ میلیارد تومان), تا پیکو (26 میلیارد تومان) و شستا (22.3 میلیارد تومان) و بیشترین خروج بول از وتجارت (56 میلیارد تومان), وساخت (19 میلیارد تومان ) و خسا پا (18 میلیارد تومان) بوده است.
خبر مهم امروز رفع شدن اجبار فروش دلارهای ناشی از صادرات شرکت‌ها در سامانه نیما بود که باعث رشد نرخ تسعیر ارز برای شرکت‌های صادرت محور خواهد شد. در مجموع برای فردا نیز انتظار بازار مثبت اما با شدت کمتر نسبت به امروز را داریم و اینکه تمرکز خریداران همچنان به گروهای بنیادی و سود محور باشد.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم