گزارش بازار سرمایه | بیست اردیبهشت

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
دوشنبه – ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

امروز دوشنبه بیستم اردیبهشت ماه در حالی شاهد افزایش بیش از 5.500 واحدی شاخص کل بودیم که اما شاخص هم‌وزن افتی 2.300 واحدی را تجربه کرد. فملی، فولا و شستا بیشترین تاثیر مثبت و رمپنا، خودرو و کلوند نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس هم شاخص، با افزایشی 38 واحدی به کار خود پایان داد.
بازار امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که در ابتدا همچون روزهای گذشته با قدرت نمایی در بخش عرضه کار خود را شروع کرد، اما در ادامه این خریداران بودند که نبض بازار را در دست گرفته و با خریدهای خود جانی دوباره به بازار دادند. هر چند کمی عرضه‌ها افزایش یافت اما باز هم این خریداران بودند که قدرت خود را نمایان ساختند. افزایش قدرت خریداران و البته نحوه و ماندگاری قدرت خرید، جنسی متفاوت داشت تا نوید روزهای بهتری را دهد. این اتفاقات مثبت امروز در بازار در حالی رقم خورد که پس از صحبت‌های سران قوا، دیروز هم اخباری مبنی بر دامنه نوسان متقارن به گوش رسید. استقبال بازار از این تصمیمات را می‌توان در بررسی وضعیت خروج پول از بازار نیز مشاهده کرد. امروز در حالی تنها شاهد خروج 74 میلیارد تومانی وجه نقد بودیم که اما دیروز این خروج، بالغ بر 720 میلیارد تومان بود (بیشتر خروج نقدینگی این روزها در بازه 300 تا 400 میلیارد تومان در روز بوده است).
در کنار خروج پول کم (که امید است در روزهای آینده شاهد ورود نقدینگی باشیم)، ارزش معاملات بیش از 3.100 میلیارد تومانی هم از شاخصه‌های برجسته بازار امروز بود (هر چند این ارزش با روزهای اوج بازار فاصله زیادی دارد اما نسبت به روزهای گذشته بهبود پیدا کرده است).
از دیگر اتفاقات جالب امروز، تایید ناظر در قیمت بازگشایی نمادهای حآسا با 17 درصد؛ وتوکا با 18 درصد؛ دیران با 43 درصد؛ سخاش با 47 درصد و کلوند با 54 درصد کاهش بود (که البته پس از اتمام بازار، پیام ناظر در خصوص ابطال معاملات در دو نماد دیران و سخاش اطلاع رسانی شد) که نوید تکرار نمونه این ریزش‌ها در سهم‌های کوچک متوقف شده را می‌دهد. هر چند قیمت پایانی این شرکت‌ها به نسبت افت کمتری داشتند اما چنین ریزشی در یک روز (آن هم پس از کاهش‌های متوالی در چند ماه اخیر)، قابل تامل است. سهامداران خسته در حال خروج به هر قیمتی …
امروز در بسیاری از سهام از جمله فولاد، فخوز، وغدیر، شبندر، شپنا، ذوب، فملی، شستا و خودرو تحرکاتی مثبت مشاهده شد.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات