گزارش بازار سرمایه | بیست و هفت اردیبهشت

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
دو شنبه – ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

امروز دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه در حالی شاهد کاهش بیش از 14 هزار واحدی شاخص کل بودیم که شاخص هم‌وزن نیز افتی 4.135 واحدی را تجربه کرد. فارس، تاپیکو و نوری بیشترین تاثیر مثبت و فملی، فولاد و وامید نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس اما شاخص، با افزایشی 89 واحدی به کار خود پایان داد.
هر چند در روزهای گذشته شاهد افزایش شاخص‌ها و استقبال خوبی از بازار در کنار گردش پول در صنایع مختلف بودیم، اما در روز جاری در حالی با افت، بازار به کار خود پایان داد که ارزش معاملات خرد 2300 میلیارد تومانی نیز نسبت به روزهای گذشته که بیش از 3 هزار میلیارد تومان بود، کمتر شد.
با معاملات جالبی که دیروز در دو نماد خودرو و خساپا شاهد آن بودیم، انتظار می‌رفت خودرویی‌ها که سابقه لیدری خوبی نیز دارند، مسیر بازار را برای صعود هموار سازند. این تفکر در حالی بود که اما از ابتدای پیش گشایش، شاهد خودنمایی فروشندگان در این دو نماد (همچون بسیاری از نمادهای دیگر) بودیم.
بازار در ابتدا با تعادلی نسبی کار خود را آغاز کرده و در ادامه نیز شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم اما در ادامه این عرضه‌کنندگان بودند که نبض بازار را در دست گرفته و شاهد صفوف فروش خصوصا در نمادهای دو غول خودروسازی کشور بودیم.
بازار، روزهای جالبی را پشت سر می‌گذارد. اگر بخواهیم به دو نکته برجسته بازار در روزهای اخیر اشاره داشته باشیم شاید بتوان به دو مورد اشاره داشت. نکته اول وضعیت بازار است که در سهام بزرگ خبری از قفل شدن در صفوف خرید و فروش نیست و متعادل معامله می‌شوند، چه در وضعیت خرید و چه در وضعیت فروش. نکته دوم نیز گزارشات خوب و واکنش‌ها به آن‌هاست. اخبار مثبت از گزارشات سال گذشته و شکستن رکوردهای درآمدی و … ، در بسیاری از موارد با استقبال خوب بازار نیز همراه بوده است.
بازگشایی با افت‌های سنگین همچنان ادامه دارد و رفته رفته شاهد تعادل در نمادهای شرکت‌های کوچکی هستیم که مدت‌ها قفل در صف فروش بودند.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات