گزارش بازار سرمایه | بیست و هشت اردیبهشت

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
سه شنبه – ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

بازار امروز 3 شنبه 28 اردیبهشت ماه مانند روز گذشته با 1111 واحد مثبت، در عدد 1،173،548واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد 2،632 میلیارد تومان بود و شاهد خروج 500 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.
دیروز برخلاف چند روز گذشته شاهد ورود قابل توجه پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم که شاید پس از اخبار واریز 1000 میلیارد تومانی به صندوق تثبیت بازار، کمی دور از انتظار بود. خبر دیگر دیروز امکان وام گیری کارگزاری‌ها از بانک‌ها به نسبتی از سرمایه خود بود که بعید است این امر نیزخیلی بتواند در وضع بازار تغییری به وجود آورد. متاسفانه فعالین بازار به قدری نسبت به آن ناامید و بی‌اعتماد شده‌اند که نسبت به هر خبر خوبی واکنش نمی‌دهند. افزایش ضرایب محصولات شرکت‌های سنگ آهنی، رشد قیمت‌های جهانی، آزاد سازی صادرات محصولات فولادی و گزارشات سالانه بسیار خوب شرکت‌ها از قبیل اخبار خوب فعلی هستند و منجر به تغییرات بنیادی مثبت برای شرکت‌های مربوطه خواهند شد که متاسفانه بازار به آن‌ها بی‌توجه است.
بازار امروز در تمامی گروه‌های بزرگ مثبت شروع به کار کرد و تا نیمه اول بازار نیز این مثبت‌ها ادامه داشت و گاها شدت نیز گرفت. اما مطابق معمول در نیمه دوم بازار عرضه ها شدت گرفت به ویژه در گروه خودرویی که شاهد صف فروش 2 نماد اصلی این گروه بودیم هرچند که این صف‌ها دوام نداشت و در آخر بازار شاهد جمع آوری آن‌ها بودیم. گروه‌های پتروشیمی، پالایشی و فولادی و فلزی مثبت به کار خود پایان دادند.
چند وقت اخیر در بازار شاهد فشار فروش بالا و صف فروش‌های سنگین در نمادهای بنیادی نیستیم و این نمادها متعادل معامله می‌شوند و مشکل عمده این روزها عدم وجود تقاضا می‌باشد. البته به دلیل پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات برجام این عدم وجود رغبت را می‌توان توجیه کرد. البته انتظار داریم که با انتشار گزارشات بیشتر که اغلب گزارشات بسیار خوبی هستند وضعیت تقاضا بهبود شاهد بهبود باشد.
امروز شاهد خروج پول حقیقی از تمامی گروه‌های صنایع به جز گروخ لاستیک و پلاستیک بودیم که کمترین خروج متعلق به گروه کانه‌های فلزی با 7 میلیارد تومان و بیشترین خروج پول حقیقی به نام گروه خودرویی با 80 میلیارد رقم خورد.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات