گزارش بازار سرمایه | سه خرداد

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
دوشنبه – ۳ خرداد ۱۴۰۰

امروز دوشنبه سوم خردادماه در حالی بازهم شاهد کاهش بیش از 12 هزار واحدی شاخص کل بودیم که شاخص هم‌وزن نیز افتی 5 هزار واحدی را تجربه کرد. شتران، وغدیر و کچاد بیشترین تاثیر مثبت و وبملت، وتجارت و پارسان نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس هم شاخص، با کاهشی 27 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص به زیر یک میلیون و یکصد هزار واحد رسید.
این روزها بازگشایی جالب نمادها را شاهد هستیم. جایی که یک روزه ممکن است نصف دارایی شما در سهمی از بین برود. جالب اینجاست با این بازگشایی‌ها، باز هم این نمادها به تعادل نرسیده‌اند و شاهد صفوف فروش در اکثر آنها هستیم. سهامدار خوشحال از افشای مثبت اطلاعات توسط شرکتی است ولی در بازگشایی …
دیروز در حالی بانک ملت در آستانه بازگشایی هم بود که این اتفاق رخ نداد و بازگشایی آن به امروز موکول شد. بازاری که روز را با عرضه‌های سنگین در برخی نمادها شروع کرد ولی در ادامه شاهد بهبود روند خصوصا در گروه پالایشی بود. صف خرید شتران سبب تحرکات خوبی در سهام این گروه شد. در ادامه اما عرضه صف خرید در این نماد، همانند ریختن آبی سرد بر پیکره افرادی بود که در قیمتهای بالاتر اقدام به خرید از نمادهای این گروه کرده بودند. هر چند این نماد با صف خرید به کار خود پایان داد اما نشان داد که بازار قابلت عرضه در هر نمادی را دارد.
در کنار تحرکات مثبت گروه پالایشی، بازگشایی بانک ملت با افتی 20 درصدی نشان داد که برخی سهامداران فقط در فکر فروش و خروج از بازار هستن، خروج به هر قیمتی … . این مورد نشان از اعتماد پایین به بازار دارد. این در حالیست که مشکل عمده و اصلی بازار ما در بخش تقاضاست ولی هر روز شاهد قوانینی در خصوص عرضه هستیم و به بخش تقاضا و تقویت آن پرداخته نمی‌شود.
فردا هم باید منتظر بازگشایی نماد خودرو آن هم پس از افشای اطلاعات در خصوص افزایش نرخ باشیم.
ارزش معاملات خرد در پایان معاملات روز جاری به 2600 میلیارد تومان رسید و شاهد خروج 370 میلیارد تومانی پول از بازار نیز بودیم.