گزارش بازار سرمایه | ده خرداد

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
دوشنبه – ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

امروز دوشنبه دهم خردادماه در حالی شاهد کاهش حدود 11 هزار واحدی شاخص کل بودیم که شاخص هم‌وزن نیز افتی 2500 واحدی را تجربه کرد. شپنا، اپال و برکت بیشترین تاثیر مثبت و فملی، فولاد و وبملت نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس هم شاخص، با کاهشی 117 واحدی به کار خود پایان داد.
بازار در حالی پس از 4 روز قرمزپوش شد که شاهد عرضه در بیشتر نمادها بودیم. هر چند در گروه پالایشی (خصوصا نماد شپنا) شاهد تحرکات خوب و مثبتی بودیم و این سهم صف خرید بیش از 50 میلیونی را نیز تجربه کرد که اما باز هم شاهد فشار عرضه در این نماد بودیم. بازار که این روزها در سایه گروه پالایشی پر تقاضا معامله می‌شد، با افزایش عرضه‌ها خصوصا در نمادهای این گروه، روزی پرعرضه را با قرمزپوشی به اتمام رسانید. گروه فلزات نیز پیشتاز در افت بودند.
گروه خودرویی هم در هفته اخیر فشار عرضه زیادی داشته است. هر چند دو غول خودروسازی کشور به قیمتهای جذابی رسیدند، اما سرمایه‌گذاران این دو را تنها با دید استفاده از نوسانات مقطعی خریداری کردند. امروز هم شاهد صف فروش در این دو نماد بودیم، هر چند در دقایقی با افزایش تقاضا به صفر تابلو نیز رسیدند اما سمت عرضه قدرتی بسیار بالاتر داشت.
امروز نیز همچون دیروز، در حالی ارزش صفوف خرید کمتر از 200 میلیارد تومان بود که اما ارزش صفوف فروش بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان بود. تپکو، سمگا، بنو و وآیند، سنگین‌ترین صفوف فروش بازار هستند. ارزش معاملات خرد در حالی بیش از 3150 میلیارد تومان بود که خروج نقدینگی نیز بیش از 520 میلیارد تومان بود.
در بازگشایی‌های امروز شاهد افت سنگین ثتران و فالوم بودیم. بازگشایی ثتران با افتی 39% و فالوم نیز با کاهشی 31 درصدی معامله شد. رویه کنونی بازگشایی سهام بعد از افشا اطلاعات یا مجامع، بدون محدودیت دامنه نوسان است. بنظر می‌رسد که این رویه جهت متعادل سازی زودتر سهام کوچک باشد.
شاهد تحرکاتی خوب و مثبت در نمادهایی همچون برکت، بمیلا، شکربن، ثامید، ودی، وپست و شفارا بودیم.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات