گزارش بازار سرمایه | اول تیر

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
سه‌شنبه – ۱ تیر ۱۴۰۰

بازار سرمایه اولین روز تابستان را با حال و هوای بسیار داغ پشت سر گذاشت و شاخص طی معاملات روز جاری با 18 هزار واحد مثبت به عدد 1،186،895 واحد رسید تا مجدد برای شکستن 1.2 میلیون واحد خیز بردارد. ارزش معاملات خرد 5،100 میلیارد تومان بود و شاهد ورود 170 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار بودیم.
شاید بتوان امروز را یکی از خاص‌ترین روزهای بازار سرمایه در سال 1400 عنوان کرد چراکه شاهد آن بودیم که اصلی‌ترین ویژگی بازار سرمایه یعنی نقد شوندگی، دوباره به بازار برگشت و دیگر خبری از صفوف فروش متعدد سنگین و عدم معامله آن‌ها نبودیم. بازار روز جاری به دنبال روز گذشته با محوریت گروه خودرویی مثبت شروع به کار کرد اما در سایر گروه‌ها به ویژه گروه های دلاری و کامودیتی محور شاهد معاملات کم حجم و متعادل بودیم. در مجموع در هفته جاری اقبال بازار به گروه‌های غیر دلاری بیشتر بوده که می‌توان آن را به چشم انداز ریزش کامودیتی‌ها به دنبال جلسه هفته گذشته فدرال رزرو که افزایش 2 مرتبه‌ای نرخ بهره در سال 2023 درآن اعلام شد (در جلسه قبلی افزایش 1 مرتبه اعلام شده بود) و همچنین انتظار کاهش قیمت دلار به امید اینکه جلسه بعدی مذاکرات وین جلسه نهایی آن باشد، نسبت داد. اما در نیمه دوم بازار شاهد تقویت تقاضا در کلیت بازار و همه گروه‌ها بودیم که با اعلام قیمت دلار بازار آزاد و رشد مجدد آن به کانال 24 هزار تومان، تقاضا در نمادهای دلاری هم بطور چشم‌گیری افزایش یافت بطوریکه فملی و ومعادن به صف خرید نشستند و فولاد و فخوز در مدار مثبت کامل قرار گرفتند. البته تقاضا در گروه‌های غیر دلاری هم کاهش نیافت و خودرو، خساپا، بانک ملت، بانک پارسیان و بانک صادرات به صف خرید رسیدند هرچند که صف خودرو و بانک صادرت چندین بار عرضه شد.
شاید بتوان گفت رشد قیمت دلار به دلیل کنفرانس خبری روز گذشته آیت الله رئیسی و اظهار عدم تمایل به مذاکره مستقیم با آمریکا حتی با برگشت برجام، بوده است و این رشد پایدار نبوده و با گذشت زمان به تعادل خواهد رسید.
در بازار امروز شاهد خریدهای جسورانه‌تر فعالین بودیم و امیدواریم که این روند ادامه دار باشد و اعتماد جامعه به بازار سرمایه ترمیم شود.
گروه‌هایی که بیشترین جذب نقدینگی داشتند فلزات اساسی (137 میلیارد تومان)، نفتی (27 میلیارد تومان)، بانک (23 میلیارد تومان) و شیمیایی (22 میلیارد) بودند و بیشترین پول حقیقی از گروه‌های غذایی (24 میلیارد تومان)، سرمایه گذاری (15 میلیارد تومان) و انبوه سازی (12 میلیارد تومان) خارج شد. فملی (92 میلیارد تومان)، وبملت (89 میلیارد تومان)، نوری (29 میلیارد تومان) و فولاد (23 میلیارد تومان) بیشترین ورود پول حقیقی و دارا یکم (25 میلیارد تومان)، وساپا (9 میلیارد تومان)، وملل (8.5 میلیارد تومان) و شستا (8.5 میلیارد تومان) بیشترین خروج پول حقیقی داشتند.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات