گزارش بازار سرمایه | هشت تیر

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
سه‌شنبه – ۸ تیر ۱۴۰۰

بازار امروز 8 تیرماه با رشد 4 هزار و 700 واحدی شاخص همراه بود و شاخص کل در عدد 1،248،540 واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد با کمی کاهش نسبت به روز گذشته 6،200 میلیارد تومان بود و امروز پس از 5 روز متوالی زنجیره ورود پول حقیقی قطع شد و شاهد خروج 20 میلیارد پول حقیقی بودیم که عدد قابل توجهی نمی‌باشد.
از روز گذشته با اخبار عدم تمدید توافق با آژانس بین‌المللی اتمی و وجود اختلافات جدی برای مسائل مهم برجام در مذاکرات وین، متاسفانه شاهد رشد دلار به کانال 25 هزار تومان بودیم. در روز جاری بازار با تقاضای نسبتا بالا در اکثر گروه‌ها آغاز به کار کرد که البته توجه خریداران بیشتر به گروه‌های دلاری بود. هرچند که دیگر گروه‌ها نیز شاهد معاملات متعادل و نسبتا مثبتی بودند. از جمله نمادهای غیر دلاری که با تقاضای بالا همراه بودند می‌توان خساپا، خگستر، سامان، پکرمان و های‌وب را نام برد. در نیمه دوم بازار اما شاهد رشد بیشتر تقاضا در گروه‌های دلاری و کمی عقب نشینی در سایر گروه‌ها بودیم که باتوجه به رشد چند روز اخیر آن‌ها امری طبیعی می‌باشد.
نکته مثبت دیگر این روزهای بازار گزارشات مناسب عملکرد خرداد ماه شرکت‌ها می‌باشد که از نظر مقدار تولید و فروش شاهد وضعیت مناسب اکثر شرکت‌ها هستیم. رشد دلار و ایجاد دوباره انتظارات تورمی از سمت مردم در چند روز گذشته موجب توجه بیش از پیش به بازار دارایی‌ها شده که اثرات آن را در رشد بازارهای ارز، سرمایه، مسکن و خودرو نیر مشاهده می‌کنیم.
گروه‌های با بیشترین ورود پول حقیقی فلزات اساسی (57 میلیارد تومان)، کانه‌های فلزی (25 میلیارد تومان) و شیمیایی (20 میلیارد تومان) بودند و بیشترین پول حقیقی نیز از گروه‌های بانک (139 میلیارد تومان)، سیمان (29 میلیارد تومان) و پالایشی (22 میلیارد تومان) خارج شد. نمادهای اتکای (40 میلیارد تومان)، فملی (38 میلیارد تومان) و میدکو (25 میلیارد تومان) پذیرای بیشترین پول حقیقی و نمادهای وتجارت (28 میلیارد تومان)، برکت (25 میلیارد تومان) و شتران (22 میلیارد تومان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در پایان امیدواریم که مذاکرات وین هرچه زودتر به سرانجام رسیده و شاهد رفع تحریم‌ها و کاهش تنش‌های سیاسی کشور باشیم.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات