گزارش بازار سرمایه | پانزده تیر

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
سه‌شنبه – ۱۵ تیر ۱۴۰۰

شاخص کل در طی معاملات روز جاری با 26،570 واحد رشد به 1،281،131 واحد رسید. ارزش معاملات خرد عدد بسیار خوب 7،216 میلیارد تومان بود و 400 میلیارد تومان توسط معامله‌گران حقیقی‌ به صورت خالص به بازار وارد شد. امروز نیز شاهد خروج بیش از 200 میلیارد تومان پول حقیقی از اوراق با درآمد ثابت بودیم.
شاید مثبتی بازار امروز کمتر برای فعالین بازار مورد انتظار بود اما با رشد قیمت جهانی نفت و مس در روز گذشته شاهد تقاضای بالا برای گروه‌های کالا محور در بازار روز جاری بودیم. در آغاز معاملات شاهد تقاضای نسبتا خوب فعالین حقیقی و مثبت شدن اکثر نمادها بودیم که با گذشت زمان پیوسته به این تقاضا و میزان مثبت بودن کلیت بازار افزوده شد. هرچند که محوریت تقاضا بر نمادهای کالا محور بازار بود و شاهد صفوف خرید شستا، شپنا، وغدیر، فارس و فولاد بودیم اما گروه‌های غیر دلاری هم از مثبتی بازار بی‌نصیب نبودند. در نیمه دوم اما کمی شاهد تضعیف تقاضا در نمادهای غیر دلاری و بانکی بودیم اما برخلاف این‌ها نمادهای مربوط به دلار میزبان تقاضای بیشتر فعالین حقیقی بودند. شایان ذکر است که با وضعیت فعلی قیمت‌های جهانی گروه‌های کالا محور در وضعیت ارزندگی مناسبی قرار دارند.
توجه ویژه بازار به گروه‌های دلاری را می‌توان به رشد کامودیتی‌ها و وضع عوارض 15 درصدی صادرات فولاد روسیه از ابتدای ماه میلادی آینده و همچنین به رشد دلار به کانال 25،000 تومان نسبت داد. که البته به نظر می‌رسد دلار نقش بااهمیت‌تری را ایفا می‌کند چراکه با اعلام اعداد زیر 20،000 تومان این باور کمی در بازار به وجود آمده بود که دولت در پایان زمان خود سعی در دلار پاشی و سرکوب نرخ آن خواهد کرد که با بطول انجامیدن مذاکرات وین این احتمال کمرنگ‌تر از پیش شده است. اما ریسک پیش‌رو فعلی بازار را می‌توان کاهش تولید شرکت‌ها ناشی از قطعی برق دانست که انتظار داریم در گزارشات تیر ماه شاهد کمی افت تولید باشیم که البته موقطی خواهد بود.
بیشترین نقدینگی حقیقی در روز جاری به گروه‌های چند رشته‌ای، فلزات اساسی و پتروشیمی وارد شد و شاهد بیشترین خروج پول حقیقی از گروه‌های بانک، بیمه و سرمایه گذاری بودیم. نمادهای با بیشترین ورود پول حقیقی شستا، فملی، فولاد و وصندوق و نمادهای با بیشترین خروج پول حقیقی تاپیکو، دارا یکم، وپاسار و پالایش بودند.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات