گزارش بازار سرمایه | بیست و دو تیر

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
سه‌شنبه – ۲۲ تیر ۱۴۰۰

بازار امروز 22 تیر ماه پس از گذر از مقاومت 1 میلیون و 300 واحد طبق انتظار منفی شروع به کار کرد اما در ادامه فرا تر از انتظار ظاهر شد که به جزئیات آن خواهیم پرداخت. در طی معاملات روز جاری شاخص با 414 واحد منفی در عدد 1،303،921 واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد عدد مناسب 7،100 میلیارد تومان بود و بر خلاف انتظار شاهد 20 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار و خروج 150 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم.
پس از رشد چند روز اخیر بازار و رسیدن به مقاومت 1 میلیون و 300 واحدی انتظار شناسایی سود از برخی فعالین بازار می‌رفت و منفی شدن در مقطع فعلی کاملا قابل انتظار بود. بازار با روند منفی روز جاری شروع شد اما دیگر خبری از رنج‌های منفی، فشار فروش بالا و صفوف فروش نبود و بازار کاملا معاملات متعادلی را شاهد بود. با وارد شدن به نیمه دوم، خریداران کمی مطمئن‌تر اقدام به خرید کردند و شاهد بهبود تقاضا در کلیت بازار بودیم. نمادهای سنگ آهنی و دارویی امروز در کانون توجه بازار بودند ضمن اینکه گروه فولادی نیز باتوجه به وضعیت مناسب بنیادی از تقاضای نسبتا خوب برخوردار بودند. در گروه پتروشیمی نیز اوره سازها که در سطوح ارزندگی نسبی بهتری از کلیت گروه قرار دارند، مورد توجه بازار بودند. باتوجه به عدم انتظار بازار برای برای رشدهای شدید قیمت دلار فعالین بازار بیشتر به شرکت‌های با پتانسیل رشد حقیقی توجه کرده و سهام بنیادی را فعلا به سهام‌های کوچک که ریسک بیشتری دارند ترجیح می‌دهد. در مجموع ارزش معاملات خرد مناسب امروز و معاملات متعادل در کلیت بازار که گویای ورود معامله‌گران جدید به سهم‌ها می‌باشد، را می‌توان جزء نکات مثبت بازار امروز نام برد.
بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های سرمایه گذاری، زراعت، سنگ آهن و دارو بود و گروه‌های بانکی، پتروشیمی و فلزات اساسی شاهد خروج پول حقیقی بودند. نمادهای صباح، ومعادن، وگستر، ثنوسا و اتکای بیشترین جذب پول حقیقی و نمادهای وتجارت، شپنا، وپارس و سفارس با بیشترین خروج پول حقیقی همراه بودند.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات