گزارش بازار سرمایه | یک اردیبهشت

گزارش روزانه بورس اوراق بهادار
چهارشنبه – ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

در اولین روز اردیبهشت و دامنه نوسان نامتقارن جدید (منفی 3 و مثبت 6 ) بازار با معاملات منفی و افت بیش از 12.500 واحدی شاخص به کار خود پایان داد. حجم معاملات خرد بازار در حدود 1500 میلیارد تومان بود و خروج پول حقیقی به میزان 580 میلیارد تومان. کماکان روند خروج پول حقیقی در بورس تهران شدید است. بازار رابطه خود را با متغیرهای بنیادی از دست داده و صندوقهای سرمایه‌گذاری برای پوشش درخواست‌های ابطالی دارندگان واحدهای خود مجبور به فروش سهام ارزنده و نقدشونده هستند. امروز شاهد گشایش دسته جمعی نمادهای سیمانی بعد از افزایش نرخ بودیم که اکثرا با کاهش های بالای 20 درصد همراه بودند و ناظر بازار مجبور به ابطال آن گردید. بازگشایی بدون دامنه در گروه مذکور موضع طرفداران دامنه نامتقارن را تقویت کرد و نشان داد در صورت باز بودن و بیشتر شدن دامنه نوسان فشار فروش حتی در قیمت‌های خیلی پایین‌تر نیز ادامه خواهد داشت.

وضعیت بازارها

در بازارهای آمریکا قیمت ورق فولادی به سقف قبلی رسید و با کاهش رونق در معاملات مواجه شد اما در بورس تهران علیرغم افزایش قیمت ورق، شاهد افت قیمت سهام فولاد مبارکه بودیم. در گروه بانکی پس از معاملات مثبت این گروه در روز سه شنبه، نقد کارشناسان در این زمینه مطرح گردید که رقم عمده‌ای از تسهیلات اعطایی ارزی بانک‌ها مشکوک الوصول و سنواتی می باشند و این در حالی است که بر روی این تسهیلات هر ساله سود تسعیر ارز شناسایی می‌گردد.
در مجموع با مشاهده رفتار گروه سیمانی در بازگشایی بدون محدوده بازار به این نتیجه رسید که قیمت‌های صف فروش با قیمتهای تعادلی تفاوت چشمگیر دارند و با دامنه سه درصدی این اصلاح بسیار فرسایشی و زمانبر خواهد بود.

نقشه بازار بورس به نقل از سایت سهام‌یاب:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات
نقشه بازار بورس بر اساس حجم
نقشه بازار بورس بر اساس حجم